Jedním z našich primárních cílů pro Diablo III je udělat souboje se zvláštními bestiemi a démony ze světa Diablo ještě více takticky zajímavé, než tomu bylo v předchozích hrách. Výzvou pro nás je, abychom to udělali, aniž bychom odstranili přístupnost, rychlost a spád, pro které je série známá. Tady je náš plán, jak toho chceme dosáhnout.
Nejdříve jsme přivolali hromadu nových různorodějších druhů monster. Během bojů skrze jednotlivá prostředí Diabla III vás bude pronásledovat zdánlivě nekonečný proud monster. Vaše rozhodnutí bojovat (nebo utéct) a postup, jakým se prosekáte skrze obrazovku plnou nepřátel, ovlivní nejen rychlost, ale zaměření boje.
Když se nejdřív například setkáte se skličujícími Vessely - lidskými kultisty, kteří propůjčili svá těla démonickým silám - všimnete si, že nehybně stojí na jednom místě, klepou svými holemi o zem a zdánlivě vás ignorují. Avšak to ještě neznamená, že máte ignorovat i vy je. Během neurčitého množství času se ty stvůry ovládající vessely protrhají skrz maso svých žijících hostitelů a objeví se na bojišti, naprosto pohlceni vztekem a odhodláni neskutečně ubližovat. Když se setkáte s ještě nepřeměněným Vesselem, je ve vašem nejlepším zájmu ho co nejdříve zabít - ale i pokus o to by vás mohl dostat do centra dění rvačky, nebo by vás to mohlo odlákat od jiných cílů, které vás mezitím napadnou. Asi se nezdá příliš hrdinské nejdříve zabíjet a až pak se ptát, ale osud Sanctuary je v sázce a nějaké vraždy démonů...
Dále jsme roztřídili všechna monstra v Diablu III, bez ohledu na jejich typ, podle chování. To znamená podle toho, jak se objevují na bojišti nebo jak vás zaměstnají ještě před tím, než je pošlete k šípku. Například "big hit" je interní pojmenování pro zajímavé, klasické chování monstra, s kterým se setkáte v různých podobách. Tato monstra používají předvídatelné a často pomalé útoky, které vám způsobí ohromné poškození. Lze se jim sice lehce vyhnout, ale když se musíte vypořádat s pořádnou skupinou takových příšer nebo když vaši pohyblivost ovlivňuje něco jiného, není vždy vyvarování se jejich útoků snadné.
Tato "rozzuřená" monstra vstoupí do dočasného stavu, kdy jsou atributy jako poškození, hit pointy či obrana zvýšené. Pak je ve vašem nejlepším zájmu se jim velkým obloukem vyhýbat - nicméně i tak představují velkou hrozbu, protože když je necháte, můžou vám uštědřit hromadu rychlých a osudných úderů. Postupem času budete stále více zběhlí v načasování a budete mít rozhled o důsledcích různých chování a naučíte se, jak se jim vyhnout, případně je odrazit - a to jenom tím, že budete stále narážet na nová a složitější monstra během postupu jednotlivými akty Diabla III.
S jednotlivými monstry se lze opatrně a obezřetně vypořádat, ale když je jich víc, mohou se stát okolnosti pro vás smrtící. V určitých bodech hry byste se radši nacházeli v poušti, než abyste bojovali s masami Padlých. Když vás totiž Padlí obklopí, drží vás na jednom místě a sledují každý váš krok, hrozí, že se z písku rychle vynoří Písečné vosy (Sandwasps), které sice střílejí pomalé projektily, ale za to jsou naprosto devastující. Vosí útoky pomalu užírají váš život a smyčka kolem krku vašeho hrdiny se utahuje - potřebujete zabít ty vosy, nebo se alespoň pohnout, jinak zemřete, jenže hromada Padlých dychtí po vaší pozornosti a ve vzduchu už je tolik projektilů, že prostě musíte nějak utéct.
Ovšem, to je skvělý čas pro Dune Dervishe, aby se vřítil na bojiště a čepelemi šíleně sekal kolem sebe. Pokusit se v tomto stavu o útok je nebezpečné - odrazí vaše střelecké útoky a rozdrtí vás, pokusíte-li se o útok zblízka. Jestliže se mu podaří vás zmáčknout, bude vám uštědřovat masivní poškození, nebo vás možná dokonce úplně zabije. Smrti se nemůžete vyhnout... pokud nejednáte rychle a opatrně.
Pohybujete se úžinami mezi skálami tak, aby vás Padlí nemohli obklopit ze všech stran. Seřazujete si cíle podle důležitosti, vybíráte pečlivě mezi nepřáteli, kteří vás chytí do léčky, nepřáteli, kteří postupně uždibuji váš život, a lenivou, ale silně obrněnou hrozbou. A pak vytáhnete z rukávu několik překvapivých manévrů.
To, že je souboj s monstry zajímavý, spočívá dost často na bedrech samotných monster - ale je stejně tak důležité, že připravujeme vás, naše hrdiny, pro vzrušující boj. Pro každou hratelnou třídu v Diablu III je důležité DPS (poškození za vteřinu), uštědřené poškození je životně důležité, bez ohledu na build si ale můžete přizpůsobit své obranné schopnosti stejně jako ty útočné. Každý hrdina má arzenál obranných schopností - Frost Novas, Mirror Images, ohromující Ground Stomps, oslepující Assualts, Lethal Decoys - a omezené zásoby léčivých lektvarů, a tak je důležité je použít ve správný okamžik, abyste zůstali stále na živu.
Během soubojů s novými monstry v pozdějších aktech, událostech a úkolech, budete muset svou bojovou taktiku stále obměňovat. Jakmile začnou monstra koordinovat své útoky, nemůžete na ně jednoduše používat dokola tu samou schopnost, protože tak vítězství nedosáhnete. Proto zažijete poutavé a bláznivé bitvy - takové, které budou náročné nejen pro vaši mysl, ale i pro vaše reflexy.